Siirry pääsisältöön

Päätetyöskentely – miten autat kehoa ja mieltä jaksamaan paremmin?

Tänä päivänä yhä useampi työskentelee näytön ääressä kotona, etänä tai toimistossa. Päätetyöskentely tarjoaa omat mahdollisuutensa, mutta myös haasteensa. Vääränlainen työasento, vaihtelua tuovien taukojen puute tai liikkumattomuus ovat hyvin yleisiä näytön ääressä työskenteleville. Niska-hartiaseudun kivut ovatkin yksi yleisimmistä syistä, joiden takia hakeudutaan lääkärin tai fysioterapeutin pakeille. Ongelmat johtuvat yleensä niskan ja hartioiden pitkään jatkuneesta staattisesta jännityksestä. Niskaa rasittaa työskenteleminen sellaisessa asennossa, jossa kädet ovat koholla tai vartalo kiertyy.

Työasento kuntoon

Vääränlainen työasento rasittaa kehoa monin eri tavoin ja se on yleisin syy sekä niska-hartiaseudun että selän vaivoille. Kipu alaselässä tai jomotus hartioissa onkin monelle päätetyötä tekevälle valitettavan tuttu vaiva. Aloita siis säätämällä työpisteesi kalusteet oikeaan asentoon. Niskan on hyvä olla luontevasti, hartioiden rennosti ja olkavarren sekä vartalon väliin jäävän kulman on syytä olla mahdollisimman pieni. Työasentoa vaihtelemalla vältät kehon rasittumista, joten pyri tekemään osa työstä vaikkapa seisten.

Tauot auttavat jaksamaan

Tauot auttavat pitämään kehon ja mielen virkeinä. Ne eivät ole laiskuuden tai työn välttelyn merkki, vaan itsestään huolehtivan työntekijän viisautta. Pidä siis taukoa aina, kun kehostasi siltä tuntuu. Istumatyötä tekevän on hyvä nousta seisomaan ja jaloitella tunnin välein. Pidemmillä tauoilla on hyvä käydä ulkona, sillä raitis ulkoilma ja ympäristön vaihdos auttavat jaksamista. Äläkä unohda taukojumppaa. Pyörittelemällä nilkkoja, venyttelemällä käsiä, pyöristämällä rintakehää ja nostamalla kädet ilmaan, virkistät mieltäsi ja autat kehoasi jaksamaan paremmin.

Taukojumppaharjoitus: rintakehän avaus

Seiso suorana, laita kätesi selän takana ristiin pakaroittesi päälle ja vedä lapaluut yhteen, vedä käsiä alas ja rentouta, toista 5-10 kertaa, tee liike muutaman kerran työpäivän aikana.

WorkRelaxin niskahierontalaite on tehokas, liikuteltava hierontatyyny infrapunalämmöllä muun muassa niskalle, selälle, pohkeille ja takareisille. Pyörivät kuulat rentouttavat jäykkiä lihaksia ja parantavat verenkiertoa. WorkRelaxin hierontaistuimen voi asettaa sohvalle tai nojatuoliin ja nauttia tehokkaasta koko selän hieronnasta. Halutessasi voit kohdistaa hieronnan niskan ja hartioiden tai alaselän alueelle. Infrapunalämpö tehostaa hieronnan vaikutusta ja istuinosan värinä rentouttaa lihaksia.
Kokeile myös Relax King 3D -tuolia kokonaisvaltaiseen rentoutumiseen! Varaa kokeiluaikasi heti!

Ota yhteyttä ja kysy lisää!

"*" näyttää pakolliset kentät