Siirry pääsisältöön

Avaimet rentoutumiseen

Rentoutuminen on synnynnäinen taito ja rentoutumisen taitoa voi harjoitella ja oppia uudelleen, vaikka kasvatus, koulutus ja kiireinen elämänrytmi saattavat painaa taitoa taka-alalle. Kokeilemalla erilaisia menetelmiä opit tunnistamaan, mikä rentoutusharjoitus sopii juuri sinulle parhaiten. Rentoutumisessa on keskeisesti kysymys tajunnan tilojen vaihtelusta. Esimerkiksi tietyn tekniikan avulla voi muuttaa tajunnantilaa. Erilaisia tajunnantiloja ovat muun muassa valvetila, rentoutuminen ja uni.

Rentoutumisen fysiologiaa

Erilaiset hengitys- ja rentoutusharjoitukset auttavat tutkitusti rauhoittamaan levotonta mieltä ja kehoa.

Jos nukahtaminen on vaikeaa mielessä laukkaavien ajatusten vuoksi tai olo on ahdistunut ja kireä, kehossa on käynnissä stressireaktio. Rauhan ja rentouden löytäminen stressaavissa elämäntilanteissa voi tuntua vaikealta. Siksi säännöllisesti tehty hengitys- ja rentoutusharjoitus kannattaa.

Rentoutusharjoitus auttaa tutkitusti rauhoittamaan kehoa ja mieltä, ja sitä kautta se auttaa helpottamaan nukahtamista ja parantamaan unen laatua. Erityinen merkitys on hengittämisellä. Syvään hengittäminen voi lukuisten tutkimusten mukaan tuoda apua rentoutumiseen ja unettomuuteen.

Harjoittele rentoutumista

Ihmiset rentoutuvat eri tavoin: kuuntelemalla rauhoittavaa musiikkia tai palauttamalla mieleensä mieluisia kokemuksia, istumalla hierontatuolissa. Rentoutusharjoitukset ovat monenlaisia; esim. jooga ja meditatiiviset menetelmät. Kokeilemalla jokainen voi löytää itselleen sopivan rentoutusmenetelmän ja -tavan.

Ennen kuin aloitat rentoutumisen, on tärkeää, että olo on mukava. Valitse rauhallinen, lämmin ympäristö, jossa on mahdollisimman vähän häiriötekijöitä. Pukeudu rennosti, lämpimästi ja tarpeeksi väljästi. Jotkut ovat mielellään makuuasennossa, toiset taas mieluummin istuvat. Jos makuuasento tuntuu luontevalta, voi alusta olla yhtä hyvin kova tai pehmeä. Jos istuma-asento on mieluisampi, varmistu siitä, että tuoli on mukava ja selkänoja tarpeeksi korkea. Näin niska ja selkä saavat tarpeeksi tukea. Tärkeintä on, että voit olla siinä mukavasti noin kaksikymmentä minuuttia. Puhelin kannattaa mykistää.

WorkRelaxin hierontatuolissa rentoudut nopeasti ja stressitasosi laskee. 

WorkRelax on työviihtyvyyden ja työkyvyn ylläpidon parantamiseen keskittyvä kotimainen yritys. Myymme ja vuokraamme terveyttä ja hyvinvointia edistäviä laitteita yrityksille sekä kotitalouksille. Päätuotteemme ovat uudenlaiset, laadukkaat 3D-hierontatuolit, jotka parantavat verenkiertoa, lievittävät lihaskipuja, laskevat stressitasoja ja tuovat luksusta arkeen. Tarjoamme myös kuljetus-, asennus- ja huoltopalvelut asiakkaillemme. Tuotteemme ovat nähtävissä ja kokeiltavissa toimistollamme Innovation House Finlandissa Kalliossa,  Espoon Otaniemessä tai varastollamme Tammisaaressa. Sovi maksuton kokeiluaika!

 

 

Ota yhteyttä ja kysy lisää!

"*" näyttää pakolliset kentät